Jak wygląda suplementacja początkującego kulturysty?

Kulturystyka związana jest niewątpliwie z kultem ciała, przedstawianiem go jako swego rodzaju świętości, wzoru i ideału piękna, perfekcji. Wiadomo, że zasadą fundamentalną w dążeniu do osiągnięcia spektakularnych efektów oraz sukcesów w tej dyscyplinie jest odpowiedni sposób żywienia, w który włącza się nieodłączny element zdrowej diety – suplementacja.

 

Jakie suplementy diety wybrać?

Suplementy diety, które posiadają wiele pozytywnych, zbawiennych wręcz właściwości, takich jak: zapobieganie, korygowanie i uzupełnianie niedoborów oraz wspieranie procesów tworzenia i rozbudowy tanki mięśniowej, masy mięśniowej (tzw. pompy), są nieodłącznym elementem codziennego funkcjonowania kulturysty. Należą do nich między innymi: aminokwasy BCAA (suplement wspomagający oraz zapewniający odpowiedni rozwój tkanki, poprzez uzupełnianie niedoborów aminokwasów), odżywki białkowe  (uzupełniają poziom białka, przez co możliwe jest tworzenie się tkanki mięśniowej oraz jej rozwój), proteiny białka (makroskładniki będące głównym budulcem każdego żyjącego organizmu, zapewniające rozwój mięśniom oraz dobrą kondycję całemu organizmowi), witaminy oraz minerały (bardzo często lekceważone, zapewniają możliwość rozwoju całego organizmu oraz jego poszczególnych organów, a także pozwalają na regenerację powysiłkową i nie tylko), kreatyna (silnie wpływa na rozbudowę tkanki mięśniowej oraz przyspiesza rozwój mięśnia i ogólną siłę).

Każda osoba rozpoczynająca przygodę z kulturystką, powinna zdawać sobie sprawę ze znaczenia suplementacji w codziennej diecie, albowiem bez niej nie będzie ona w stanie prawidłowo funkcjonować, zarówno pod względem fizyczności, jak i psychiki. Poruszając temat często pomijany i odosobniony, a przecież tak ważny i istotny – mianowicie psychiki, należy wspomnieć, że kulturystyka jest bardzo specyficzną dziedziną sportu. Jej odmienność, inność, wyjątkowość polega na dość dużych i skomplikowanych wyrzeczeniach, a także restrykcjach związanych z wysiłkiem oraz dietą, które właściwie stosowane rzeczywiście przynoszą spektakularne efekty, jednak w momencie kiedy proces ten zostaje zaburzony może dojść do załamania się psychiki – stanów lękowych, depresyjnych. Dlatego tak istotna jest odpowiednia wiedza techniczna oraz zdolność do samodyscypliny, w świecie kulturystyki nie ma miejsca na odstępstwa od ustalonych reguł, nie ma litości.

Zarówno rodzaj treningu, jego intensywność oraz budowa, a także proporcje dietetyczne i suplementy dobierane są indywidualnie dla każdego kulturysty właśnie dlatego, żeby swoim własnym mechanizmem (na który składają się np. predyspozycje psychofizyczne oraz uwarunkowania biologiczne) osiągnął zamierzone efekty. Jak widać, wszystkie wymienione powyżej suplementy mają za zadanie albo utworzenie, albo utrzymanie, albo też rozbudowę tanki mięśniowej, jej masy (efekt tzw. pompy). Jest to główny cel każdego kulturysty, albowiem mięśnie, ich wygląd i uwidocznienie, a także odpowiednie zaprezentowanie, są podstawowym celem uprawiania tego sportu, są jego istotą. Co więcej ważne i podkreślane są witaminy, minerały, a także suplementy o właściwościach regeneracyjnych, kojących, uspokajających (działających wyciszająco), niezwykle ważne jest aby powysiłkowa, czy też potreningowa regeneracja, czyli między innymi – proces odbudowy zniszczonych lub wyczerpanych tkanek – przebiegała sprawnie i bezproblemowo (uniknięcie bólu, skurczy mięśni, urazów, kontuzji, przeciążenia, przetrenowania).

Najważniejszym elementem każdego rodzaju aktywności, a zwłaszcza kulturystyki, jest zapewnienie pełnego bezpieczeństwa i komfortu sportowcowi, wciąż podkreśla się jak ważne jest zdrowie oraz dobra kondycja psychiczna. Zaznaczając równocześnie że zarówno fizyczność, jak i psychika żyją w symbiozie, zatem oznacza to, że są współzależne i jedna nie jest w stanie funkcjonować bez drugiej, co sprowadza bardzo prostą konkluzję, że należy o obydwie sfery niezwykle dbać i je pielęgnować, aby móc cieszyć się spektakularnymi wynikami i światowymi sukcesami.